Denkkracht voor duurzame omgevingskwaliteit d065006da6739ffc32977dbf6c6f3b8a544178fd.jpg
Denkkracht voor duurzame omgevingskwaliteit
Denkkracht voor duurzame omgevingskwaliteit. 
Aandachtsgebieden

Duurzaam nieuws voor het bedrijfsleven

Categoriëen
18 Mei 2012 -- Laatste update: 16 Mei 2012 om 15:08

Politiek doemscenario voor duurzaamheid in Nederland
Geplaatst op: 29 September 2010 om 12:17, door: Teun van der Laan

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.refdag.nl/polopoly_fs/13510891_1_505104!image/13510891.jpg_gen/derivatives/landscape_804/13510891.jpgGoogle Afbeeldingen resultaat voor http://www.housmans.com/images/ClimateChange_000.jpg

Nou ze zijn eruit! Althans, er zijn ontwerpakkoorden voor een rechts minderheidskabinet van CDA, VVD en gedoogsteun PVV. Maar wat betekent dit rechtse minderheidskabinet voor de politieke steun voor de ontwikkeling van duurzaamheid in Nederland? Daar is op dit moment nog geen antwoord op, want alle partijen onthouden zich van elk commentaar (bij alle 3 het standaard antwoord als je ze belt) op de inhoud van de akkoorden tot de persconferentie van morgen.

Wel heb ik al uit diverse bronnen gehoord dat dit niet al te positief is. En dat is ook niet te verwachten als we weer eens teruggaan naar de duurzaamheid analyses van de politieke partijen van een aantal maanden geleden. Ik heb toen zelf de partijen geanalyseerd op duurzaamheid (hier) en Greenpeace heeft dit ook gedaan (hier).

En daar word je niet vrolijk van. De 3 minst duurzame partijen uit mijn analyse gaan nu met zijn allen regeren. Dus slechter kon niet! Hetgeen het ook wel weer grappig maakt. Dus dan hoeven we ook niet te verwachten dat dit bovenaan de politieke agenda komt te staan.

De 9 partijen uit het CPB rapport gerangschikt op duurzaamheid « Club van 30

En aangezien Greenpeace ongeveer dezelfde uitkomsten had, wordt het hier ook niet echt positiever van.

Politieke partijen gerangschikt op duurzaamheid door Greenpeace « Club van 30

Uiteraard roepen ze (VVD, CDA en PVV) wel dat ze het belangrijk vinden, maar ik verwacht er in ieder geval niet zoveel van. Hoewel Mark Rutte heeft beloofd om met de jongeren coalitie voor duurzaamheid aan tafel te gaan zitten (Bericht hier). Hopelijk valt het dus mee. In ieder geval is het een signaal voor iedereen werkzaam in de duurzaamheid dat er vanuit de hoek van de politiek volgens mijn verwachting geen extra steun zal komen. Jammer!

Lees ook!

VVD maakt grote rekenfout in verkiezingsstandpunten omtrent duurzame energie
De 9 partijen uit het CPB rapport gerangschikt op duurzaamheid
Politieke partijen gerangschikt op duurzaamheid door Greenpeace

Meer over:
Politiek, doemscenario, duurzaamheid

Reacties (18)

  • Volgens mij weten ze niet eens wat het begrip duurzaamheid betekend, ze hebben er vast wel een leuke definitie voor uit het hoofd geleerd, maar ook daadwerkelijk betrokken, nee! Het zou zo fijn zijn als de jongeren formatie coalitie zo'n gesprek voor elkaar krijgt!

    Roman | 12:45 | 29.09.2010

  • Volgens mij weet niemand wat het begrip duurzaamheid betekent..in ieder geval doen ze er niets mee!

    Edwin | 13:04 | 29.09.2010

  • Het probleem is dat je er als éénling weinig aan kan doen, er is een te kleine groep die duurzaamheid wel serieus neemt. Als vervolgens de politiek duurzaamheid niet serieus gaat nemen ben je wel erg ver van huis.

    Roman | 13:25 | 29.09.2010

  • Ik geloof dat 1 van de dingen die nu juist wel gaat gebeuren, de bouw van kerncentrales, misschien juist wel een stap in de goede richting is. Dit lijkt mij in ieder geval wel een betere optie dan de bouw van nog meer kolen en gas centrales, zoals oa groen links en de pvda willen.. Verder bezuinigen deze partijen natuurlijk op alle vlakken het meest, en daar zal iedereen op verschillende vlakken wat van gaan voelen inderdaad. En dan punt 3: is het in moeilijke financiële tijden, waarin de overheid minder geld binnenkrijgt dan verwacht, oa door de slooppremie en de subsidies voor elektrische/hybride auto's niet beter tijdelijk te bezuinigen, dus niet je natuurgebieden uit te breiden, maar ook niet in te krimpen, en een meer amerikaans onderwijs systeem in te voeren, waarin hoogvliegers eerder boven komen drijven, dan om nog meer geld uit te geven zodat er in de toekomst helemaal geen geld meer zal zijn voor al deze projecten?

    caron | 13:40 | 29.09.2010

  • En Roman, het is natuurlijk wel erg gemakkelijk om er als eenling niets aan te kunnen doen. Is het niet zo dat er laatst een door de overheid gefinancierde campagne is geweest die mensen erop wijst dat ze dat juist wel kunnen? Lijkt me dit het bewijs dat die campagnes toch niet werken en dat we dat dan maar moeten bezuinigen of niet?

    caron | 13:43 | 29.09.2010

  • Kernenergie is evengoed als fossiele brandstoffen een vorm van eindige energie en er zijn hoogleraren die hebben aangetoond dat met de bouw van meer kerncentrales het Uranium binnen tientallen jaren opraakt. Geen optie dus...http://131.211.194.110/site1/SilverlightPlayer/Default.aspx?peid=40c6c6ff60024ff4b260c8df83a5092d Persoonlijk vind ik het niet eens zo erg dat er minder subsidies komen, duurzame bedrijven komen erdoor in de problemen dat is natuurlijk wel erg zonde. Maar het belangrijkste is dat duurzaamheid gewoon een keer serieus genomen wordt. Duurzaamheid is niet een soort thema, het zou overal terug te vinden moeten zijn...

    Roman | 13:51 | 29.09.2010

  • Caron, ik ben het niet met je eens. Ten 1e zet Nederland zich erg internationaal te kijk als je een minderheids kabinet vormt met gedoogsteun. Ik dacht dat we daar met ze allen wel mee klaar zijn. Daarnaast focust dit kabinet zich volledig op korte termijn politiek, terwijl we onze horizon moeten verbreden. Vergeet niet, Nederland staat niet eens in de top 10 van duurzame landen in Europa. Belachelijk zeg ik!

    Arye | 14:00 | 29.09.2010

  • @caron zelfde verhaal, zolang niemand het serieus neemt, zoals heel fijn in het plaatje beschreven staat, kunnen de mensen die wel ermee bezig zijn niets beginnen. Helemaal niet als de politiek er geen aandacht aan besteed en vooral sociaaleconomisch bezig wil zijn.

    Roman | 14:03 | 29.09.2010

  • Arye, ik ben het op bepaalde punten met je eens, namelijk dat er te weinig gebeurt is met duurzaamheid in nederland. Waar ik het niet mee eens ben is dat we door een minderheidskabinet met gedoogsteun te kijk staan. We staan te kijk als we ineens bedenken dat dat oorlogje in afganistan, wat wij overigens zelf ook mede begonnen zijn, nu niet meer ons probleem is en we daar een kabinet over laten vallen, dan staan we te kijk ja. Verder zou dit komende kabinet juist een lange termijn visie kunnen hebben, juist omdat ze nu bezuinigen, ik snap dat u het hier niet mee eens bent, en stel we bezuinigen niet op dit onderwerp, waar bezuinigen we dan op? Gezondheidszorg? Of zullen we dat ook niet doen? Dan doen we alleen het ambtenarenapparaat.. Of werkt dat ook niet? Oh wat vervelend, nou weetje anders bezuinigen we gewoon niet joh, dan zien ze over 50 jaar maar wat ze doen, maar dan hebben ze in ieder geval wel zonnepanelen en windmolens als ze naar het ziekenhuis willen. En kijk natuurlijk moet er in, laten we het het milieu noemen ipv duurzaamheid, geinvesteerd worden, maar als er ergens inovatief gedacht moet kunnen worden dan zou het wel hier moeten zijn en zouden ze het ook in financieel iets mindere tijden moeten kunnen rooien.

    caron | 14:18 | 29.09.2010

  • @roman: Uit jou verhaal begrijp ik dat jij een van de weinigen bent die dit onderwerp wel serieus neemt en graag iets zou willen ondernemen. Heb je al een plan en het geprobeerd, of roep je nou alleen gewoon dat het niet kan? En het hoeft niet iets groots te zijn, ik geloof dat de campagne er over ging dat alle kleine beetjes helpen..

    caron | 14:21 | 29.09.2010

  • @caron het gaat wederom niet alleen om het financiële aspect, het milieu krijgt gewoon te weinig aandacht. Terwijl alle sociaaleconomische aspecten eigenlijk een bijzaak is, wordt het milieu gezien als een bijzaak. Het is niet inzichtelijk voor mensen wat hun gedrag voor impact heeft voor onze planeet, dat is zorgelijk. En daar zou de politiek wat aan kunnen doen, zonder daar erg veel geld aan kwijt te zijn.

    Roman | 14:27 | 29.09.2010

  • @roman wat dan? Geef eens een concreet voorbeeld.

    caron | 14:28 | 29.09.2010

  • Campagne voeren, laten zien wat er speelt, mensen bewust maken (en dan niet alleen het energie aspect, maar ook het milieu) als de politiek indirect zegt het interesseert me geen reet, komen we geen steek verder...

    Roman | 14:33 | 29.09.2010

  • is dat niet wat ze al tijden doen? Met campagnes over het kouder zetten van je wasmachine ed? Wat moeten ze anders gaan doen dan? En hoe zegt de politiek dat het ze geen reet interesseert?

    caron | 14:37 | 29.09.2010

  • ...(en dan niet alleen het energie aspect, maar ook het milieu)... ze zeggen het indirect, door er geen aandacht aan te besteden

    Roman | 14:40 | 29.09.2010

  • Ze besteden er wel aandacht aan, alleen de focus, vooral van de media, heeft de afgelopen tijd op andere dingen gelegen

    caron | 15:14 | 29.09.2010

  • ja daarom, dat moet ook veranderen

    Roman | 15:21 | 29.09.2010

  • Duurzaamheid is politiek al lang uit, gedoofd als de bekende kaars. Gelukkig gaat het bedrijfsleven vol door met duurzame ontwikkeling evenals de politiek in de rest van de wereld. Netherlands: just a tiny spot in the world

    Erik van Erne | 06:29 | 30.09.2010

Reageer




 

 
C30 Twitter
Laatste blogs
Recente reacties
  • Beter, mooier, innovatiever – Clubvan30.nl wordt DuurzaamBedrijfsleven.nl
    “Klinkt heel goed en veelbelovend! En de nieuwe huisstijl ziet er fris uit. En gelukkig niet groen;-) Succes met de laatste loodjes. Alle goeds, Roderik”
    Roderik Schaepman | 22:18 | 15.05.2012
  • Beter, mooier, innovatiever – Clubvan30.nl wordt DuurzaamBedrijfsleven.nl
    “Weer een nieuwe fase! Gefeliciteerd! ”
    Jop Timmers | 01:18 | 15.05.2012
  • Beter, mooier, innovatiever – Clubvan30.nl wordt DuurzaamBedrijfsleven.nl
    “Mijn complimenten! Ik ben benieuwd...”
    Bas van der Starre | 14:01 | 14.05.2012
  • 61% huiseigenaren overweegt zonnepanelen
    “Graag info over max. te salderen, sommigen beweren onbeperkt te salderen. Wat is waar? De meeste nu op max. 5000kWh/jaar. Bij welke energieleverancier zou er onbeperkt gesaldeerd kunnen worden? m.vr.gr Michel Labrijn”
    Michel labrijn | 12:38 | 14.05.2012
  • Zware tegenwind voor windtak Siemens
    “Domme opmerking C30, dit klopt niet: "Daarnaast leiden windparken nog steeds onder het feit dat de overcapaciteit van hernieuwbare energie niet op grote schaal is op te slaan. " Duurzame stroom hoeft helemaal niet opgeslagen te worden. Stroom uit windparken heeft op 2 manieren voorrang: - Wettelijk, het moet van de EU - Stroom uit windparken is ook goedkoper, en heeft daardoor ook prijstechnisch de voorkeur. Voor stroom uit windparken hoeft geen brandstof ingekocht te worden, en ook geen CO2 rechten gekocht. De groei van windparken heeft vooral te leiden van onzekere investeringscondities. Daarom moet de ontwikkeling en de feitelijke bouw (en investering), gescheiden worden. Eerst doet de overheid de voorbereiding. Lokaleoverheden veroorzaken in Nederland ook het meeste risico, naast cowboy gedrag van commerciele windpark ontwikkelaars. Door de overheid hier de leidign te geven, naast harde targets in aantal MW per regio Het feitelijke bouwen en exploiteren van een windpark is een risico arme investering Daar kunnen burgers heel goed in investeren. En zo goedkope duurzame stroom opwekken in een coöperatief windpark. Dat geeft een vaste prijs van 3 tot 7 cent poert kWh, 20 jaar lang Vergelijk dat met een commerciele kWh prijs van nu 20 tot 50 tot 70 cent over 20 jaar ”
    Henk Daalder Duurzame Brabanders | 21:16 | 13.05.2012

Trackpad issue

U bent buiten het bereik van de website getreden. Scroll met uw trackpad weer terug naar de linkerkant om verder te gaan.